عوارض چیست و چه تفاوتی با مالیات دارد؟

عوارض، مبلغی است که شهروندان به جهت ارائه خدماتی که شهرداری از قبیل ایجاد خیابان ها، کوچه ها،حفظ، توسعه و نظافت آن ها ومتحمل می شود موظف به پرداخت آن می شوند و تفاوتی بین املاک مسکونی و تجاری وجود ندارد و به نوعی عوارض یکی از اصلی ترین منابع مالی شهرداری محسوب می شود .

اما مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان یک جامعه در راستای بهره‌ برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات توسط دولت اخذ می شود و مالیات مستقیم فقط مختص به املاک تجاری است

عوارض نوسازی شهرداری چیست؟

عوارض نوسازی و عمران شهری برخلاف اسم خود بدین معنا نمی باشد که فقط از املاک نوساز قابل دریافت می باشد و سایر املاک تکلیفی به پرداخت آن ندارند. بلکه همه املاک واقع در یک شهر می بایست این عوارض را پرداخت نمایند.

این عوارض با عوارض پسماند متفاوت است به عبارتی عوارض نوسازی صرف بهسازی معابر، گسترش و توسعه فضای یک شهر می شود. برای مثال اقدام شهرداری جهت درختکاری در خیابان ها و معابر، در صورت نیاز اقدام به آسفالت کوچه ها و معابر و که همگی از محل عوارض نوسازی تامین می شود

پیامدهای عدم پرداخت عوارض نوسازی

پرداخت به موقع عوارض نوسازی توسط شهروندان موجب می شود که علاوه بر مشارکت در بهبود خدمات و توسعه شهر، در قبض عوارض آینده، مشمول تخفیف قابل توجهی توسط شهرداری برخوردار باشند اما برخلاف تصور مردم، عدم پرداخت به موقع عوارض نوسازی مطابق با قانون، اختیاراتی را برای شهرداری به وجود می آورد که از طریق آن بتواند اقدام به وصول عوارض کند .

.

.






نظرات رسیده
کاربر محترم، لطفاً نظرات خود را وارد نمائید.
نام :
ایمیل :
آدرس سایت :
متن :
کد امنیتی :